“Akkojen rättikauppaa”

Minua on vuosia yrittäjänä ja sekä myös yritysneuvojana ärsyttänyt naisiin liittyvä vähättely yrittämiseen liittyvissä asioissa. Säännöllisin väliajoin ilmestyy mediaan juttuja, joissa joku taho sanoo kuinka naisten pitäisi rohkaistua perustamaan yrityksiä. Haastateltavaksi otetaan ”hyvä jätkä” eli miesvaltaisella alalla pärjännyt nainen, joka sanoo lopuksi: ”Rohkeasti vaan naiset yrittämään miehisille aloille”. Surkuhupaiseksi juttu menee siinä vaiheessa, kun selviää, että nainen toimii perheyrityksessä eikä ole yritystään itse perustanut. Ei ole mitään pahaa siinä, että ottaa perheyrityksestä vastuun. Se on hienoa vastuunottoa ja yrityksille tarvitaan jatkajia. Mutta ei naisen tarvitse yrittäjäksi ryhtyäkseen tulla mieheksi eikä edes toimia miesvaltaisella alalla. On olemassa toisenlaisiakin tarinoita.

En ole kuullut missään vaiheessa, että kokonaisia miesten perinteisesti harjoittamia aloja kieltäydytään lainoittamasta tai jätetään kategorisesti myöntämättä starttirahaa niille. Aika usein saan kuitenkin kuulla, että jollain paikkakunnilla ei haluta enää kauneushoitoloita, putiikkeja tai kahviloita tukea. En ole itse vankkumaton starttirahan kannattaja, mutta en kyllä oikein ymmärrä miksi kokonaiset toimialat (lue naisvaltaiset) halutaan kategorisesti kieltää. Kyllä se tiedetään, ettei läheskään kaikki yritykset tule pärjäämään. Mutta en minä nyt tiedä onko naisen perustama vaatekauppa lähtökohtaisesti jotenkin huonompi idea kuin teknologiastartup.

Ihminen oppii myös mallista ja me tarvitsemme tarinoita, joista saamme esimerkin avulla voimaa. Siksi ei ole merkityksetöntä miten yrittävistä naisista puhutaan.

Pia ErlundEcommerce + Shop Tech tapahtumassa

Kun yrittäjä Pia Erlund huomasi, että hänen itselleen suunnittelemansa pellavavaatteet olivat muistakin viehättäviä, hän laittoi kaikki säästönsä likoon (6000 euroa) ja osti kankaita. Lainaa hän ei yritykselleen saanut. Olihan kyseessä tyypillinen naisten ala, joka ei voi kannattaa ja hänkin koulutukselta “vain” kampaaja. Erlund myi hetkessä valmistetut vaatteet, osti lisää kangasta ja sitten taas myi ne. Hän perusti putiikkeja ja verkkokaupan, joissa molemmissa on tärkeässä osassa visuaalisuus. Esimerkiksi liiketilat ovat aina vanhoissa tunnelmallisissa rakennuksissa.

Viime vuonna By Pias Oy teki 6,27 miljoonan liikevaihdon ja 1,84 miljoonan tuloksen. Yhtiö on velaton ja se on perustettu vain viisi vuotta sitten. Aivan alusta alkaen yritys on ollut voitollinen. Tämä kaikki perinteisellä ”akkojen rättikauppa” -alalla, joka ei kannata ja jota ei pidä tukea. Vai miten se nyt oikein oli?

Aikamoisia lukuja! Pian ensimmäinen powerpoint kautta aikojen.

Monissa nettikeskusteluissa esimerkiksi verkkokaupasta korostuu tekniikka, joka koetaan kovin miehiseksi asiaksi. Toki sen pitää olla mielellään kunnossa, mutta esimerksi Gugguun menestystä verkkokaupan kaatuminenkaan ei ole haitannut. Onneksi pikkuhiljaa alkaa Suomessakin lisääntyä käsitys, ettei verkkokauppa ole IT-projekti. Esimerkiksi By Pias menestykselle on tärkeää visuaalinen puoli. Olen itse ollut mukana verkkokeskusteluissa, joissa visuaalisuudesta puhuvat (naiset) lähes hivutetaan sakilla, kun eivät ymmärrä vaieta. Lopulta eräs mies totesi, että tämä taitaa sitten olla sukupuolikysymys, kun miehille visuaalisuus ei ole niin tärkeä juttu.

Minä väitän, että juuri tuo ajattelu visuaalisuudesta vain naisten asiana estää suomalaisten verkkokauppojen menestymistä. En ole huomannut samanlaista ajattelua muualla maailmassa menestyneissä konsepteissa. Aika usein myös Suomessa miesten perustamat verkkokaupat haluavat myydä naisille. Jos visuaalisuus on vain naisten juttu, niin aika tyhmää silti jättää puolet kansasta ottamatta huomioon.

Yritysneuvontatyössä kerron aina lähes inhorealistisesti putiikkielämän huonot puolet ja haasteet. Mutta mitä enemmän olen tutkinut asioita, sitä vakuuttuneempi olen, että haasteet aidosti ymmärrettyään yrittäjyydestä haaveileva voi myös onnistua. Esimerkiksi By Pias’in Erlund oli tutustunut jo aiemmin yrittämisen haasteisiin, kun hänellä oli ollut sisustusalan verkkokauppa. Hän tiesi, että haasteita riittää, oli niistä oppinut ja silti uskalsi yrittää. Hän ei kuitenkaan muuttunut mieheksi eikä tinkinyt visuaalisesta näkemyksestään.

Jos jätettäisiin naisten suosimien alojen morkkaaminen ja tehtäisiin businesta.

Sari Putiikkiopistolta

PS: Jos haaveilet omasta kivijalkaputiikista tai verkkokaupasta, tutustu koulutuksiimme. Lue lisää täältä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *