Kenen kanssa kilpailet putiikkiyrittäjä?

Keskustelimme kolleegan kanssa kilpailusta putiikkimaailmassa. Taustamme ovat aika erilaiset ja koen sen suurena rikkautena. Toisen ihmisen kautta saan paljon arvokasta tietoa siitä, miten toiset ihmiset hahmottavat maailmaa ja myös tätä putiikkimaailmaa.

Muistan, kuinka aikoinaan ensimmäisissä opinnoissani 1980-luvun alkupuolella kauppaoppilaitoksessa puhuttiin kilpailusta ja käytettiin toria vertailukohtana täydelliselle kilpailulle. Kun yksi laskee hintaa, on toisenkin pärjätäkseen laskettava hintaa. Hyvin harvoin puhuttiin muista keinoista pärjäämisessä kuin hinnasta. Noilta vuosilta on monen tällä hetkellä päättävässä olevan insinöörin perusopit. Se lienee myös selitys, miksi niin monessa yrityksessä kiinnitetään edelleen huomiota pääsääntöisesti hintakilpailukykyyn ja unohdetaan muut kilpailun muodot.

Nykyään puhutaan paljon enemmän markkinoinnista ja etenkin naisvetoisten yritysten vetäjät ovat ymmärtäneet, ettei kaupankäyntikään ole pelkkää kustannusten viilausta. Yrittäjät ymmärtävät usein hyvän palvelun ja esimerkiksi brändin merkityksen. Ei pelkkä hinta enää ratkaise kuluttajan valintoja.

Yksi asia on kuitenkin monelta putiikkiyrittäjältä vielä hahmottamatta. Myös yritysneuvonnassa unohdetaan helposti tämä asia. Kenen kanssa putiikkiyrittäjä kilpailee?

Olen toiminut putiikkiyrittäjänä Vanhassa Porvoossa, Helsingissä keskustassa, pienehkön kunnan keskustassa ja syrjäisellä maaseudulla. Väitän, että ymmärrän jo aika hyvin kenen kanssa kilpailen.

Vanhassa Porvoossa on tehty useampikin tutkimus vuosien varrella, kun aluetta on haluttu kehittää. Silloin havaittiin jännitteitä ja keskinäistä kilpailua. Aluehan on shoppailijan paratiisi; tunnelmallinen ja täynnä mitä mielenkiintoisimpia putiikkeja pienellä alueella. Oman havaintoni mukaan suurinta hankausta aiheuttivat brändit, joita useampi jälleenmyyjä myi alueella. Onneksi moni yrittäjä alueella on ymmärtänyt asian, josta tämän kirjoituksen lopussa kerron.

Näkymä Vanhasta Porvoosta Jokikadulta

Kolleegani pohti, että alue, jossa on paljon putiikkeja on kilpailun takia haasteellinen. Hän mietti erikoisliikkeen perustamista alueelle, jossa ei ole erikoisliikkeitä, mutta paljon asukkaita ja alue kasvaa. On tuossa tietysti mahdollisuuksia, en sitä kiellä. Missä vaan voi menestyä, jos muut palikat on kunnossa. On se Keskisen putiikkikin pärjännyt. Tosin silläkin on nykyään lähistöllään aikamoinen ekosysteemi muita yrityksiä.

Mutta. Mielestäni on oleellista ymmärtää kenen kanssa putiikkiyrittäjä kilpailee ja miten siinä kilpailussa voi pärjätä. Väitän, että putiikkiyrittäjä ei kilpaile putiikkiyrittäjän kanssa. Oma pitkä kokemukseni kaupan alalta ja myös opintoni tukevat tätä ajatusmallia.

Asiakas, joka menee vaikka juuri Vanhan Porvoon kaltaiseen putiikkeja vilisevään paikkaan, on valmiiksi virittäytynyt ostosmoodiin ja tahtoo tietoisesti ostaa jotain pienestä putiikista. Hän saattaa tulla tietyn putiikin takia, mutta ostaa yleensä myös muistakin putiikeista. Keskittyminen tuo siis ihan kaikille etua. Toisen saama euro, ei ole toiselta pois. Ilman niitä muita putiikkeja, asiakas tuskin edes tulisi alueelle.

Meillä on tällä hetkellä toisen yrityksemme verkkokaupan myymälä paikassa, jossa taatusti ei ole minkäänlaista kilpailua ainakaan kymmenen kilometrin säteellä. Putiikki ei silti saisi paikalle tulemaan ketään, ellei yritystä markkinoitaisi ja olisi mietitty kilpailukeinoja. Meitä ei haittaisi pätkään, jos viereen tulisi toinen putiikki, päinvastoin.

Myönnän, että putiikkiyrittäjät voivat kilpailla keskenään. Joku on nyt vaan vaikka parempi löytämään trendikkäitä tuotteita, joillain on huippupalvelu ja tai joku muu asia saa meidät ostamaan sieltä mielummin kuin toiselta. Silti väitän, että tämä keskinäinen kisa ei ole läheskään niin merkityksellistä, kuin kilpailu muuta vastaan.

Erikoiskauppa on ollut kriisissä jo pidempään. Suomessa marketit ja isot ketjut ovat vieneet etenkin aukiololainsäädännön muuttumisen jälkeen pienten erikoisliikkeiden markkinaosuutta. Globaali verkkokauppa ja pienien pakettien massiivinen aalto Kiinasta ovat tappaneet erikoisliikkeitä.

On myös huomattava, että emme kilpaile ainoastaan kaupan kanssa. Rahasta ja huomiostamme taistelee myös monet muut asiat. Ihmiset käyttävät paljon aikaa ja rahaa erilaiseen viihteeseen, hyvinvointipalveluihin yms.

Eräs ystäväni sanoi pari päivää sitten, että meidän myymät tuotteet ovat varmasti mukavia, mutta turhia. Jos oikein lähdemme miettimään kulutustamme, ymmärrämme itsekin, että suurin osa siitä mihin rahamme kulutamme on turhaa. Vatsan saa täyteen perusruualla, selviydymme vähäisillä huonekaluilla ja kodiksi riittäisi katto pään päällä. Ulkoilu ja kotityöt ihan tavallisissa mukavissa vaatteista välttäisi, emmekä oikeasti tarvitse jumppatrikoita tai salikorttia. Tässä kohtaa moni kyllä alkaa vastustaa ja perustelee omia valintojaan järkeviksi. Kyllä joogaviikonloppu on tärkeä hyvinvoinnilleni! Volvo on turvallinen auto! Perusteita riittää.

Kilpailemme halun herättämisestä. Halun, joka saa asiakkaan antamaan osan lompakkonsa sisällöstä meille. Ihmisillä on paljon vaihtoehtoja minne rahansa kantaa paljon enemmän kuin aiemmin. Putiikkiyrittäjän ei kannata haaskata aikaansa liikaa miettimällä miten kilpailisi naapuriyrittäjää vastaan. Paukkuja kannattaisi laittaa siihen, miten yhdessä saisi alueelle lisää asiakkaita. Myös verkkokauppiaat voisivat tehdä nykyistä paljon enemmän yhteistyötä.

Lapissa ovat matkailuyrittäjät ymmärtäneet jo aiemmin, että yhteistyö hyödyttää kaikkia. Levi-Ylläs ei olisi ikinä kehittynyt nykyiseen muotoonsa, jos yritykset eivät olisi tehneet yhteistyötä. Turha kyräily on jätetty ja on alettu tehdä kunnolla yhteistyötä, josta koko alue on hyötynyt. Aiemmin viittaamani Vanhan Porvoon kauppiaat ovat järjestäneet Ostosten yön ja After work -tapahtumia.

Erikoiskauppa työllistää per ansaittu euro paljon enemmän kuin marketit. Ei siis kansantaloudellisestikaan ole vähäpätöistä miten erikoiskauppa pärjää tulevaisuudessa.

Älä siis tuhlaa voimavaroja vääriin asioihin. Pistä paukut modernin kilpailukyvyn kasvattamiseen. Ymmärrä kilpailutilanne oikein ja menesty!

Sari Putiikkiopistolta

 

PS: Jos olet perustamassa putiikkia tai sinua kiinnostaa tulevaisuudessa putiikin perustaminen, ilmoittaudu 24.3.2017 (lauantai) Porvoossa pidettävälle Oma Putiikki -koulutukseen. Kurssilla saat hyvän opastuksen pienryhmässä oleellisista asioista putiikkiasioista ja hyvät eväät menestymiselle. Päivän aikana vieraillaan Vanhan Porvoon tunnelmallisissa putiikeissa. Kurssipäivä maksaa vain 90.- (sisältää aamukahvin ja lounaan sekä alvin).  Linkki tässä

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *